Skip to content

Què és la reputació en línia?

December 30, 2013
Mirant cap a l'horitzó

Mirant cap a l’horitzó

Últimament sentim molt a parlar sobre conceptes com la marca personal i la reputació en línia. Aquests neologismes de vegades creen confusió perquè no sabem exactament que volen dir, l’abast que poden tenir o, fins hi tot, en quines disciplines i àrees de coneixement poden ser d’aplicació. Anem a veure, de forma molt resumida, que és la reputació en línia/la marca personal, també popularment coneguda com a reputació online.

Imaginat que ets el gerent o propietari d’una empresa que fabrica un determinat producte o ofereix algun tipus de servei. El mètode clàssic de donar a conèixer les activitats que es duen a terme a la teva organització es duu a terme per mitjà del catàleg de productes o serveis. En ell es deixa constància d’allò a què es dedica la teva organització, del valor afegit dels seus productes i altres aspectes com la qualitat, preus i disponibilitat. Aquest catàleg de productes o serveis es sol donar a conèixer per mitjà de tècniques de màrqueting i publicitat, normalment adreçades a una audiència concreta. En funció del tipus de destinataris la tècnica publicitària variarà i s’adaptarà a allò que el sector professional espera trobar. De vegades també s’innova fent ús de noves tècniques que ajudin a captar l’atenció del públic per mitjà de noves aproximacions, noves estratègies de presentació i fins hi tot canviant paradigmes com el de porta freda per altres més propers o més personalitzats com ara les xarxes socials. Tot això que hem resumit fins aquí té una característica molt important: l’empresa té el control de la publicitat que fa, i és capaç de dirigir-se a un públic objectiu i modelar la seva imatge en el mercat en què es mou. En altres paraules, la imatge la crea a partir de campanyes publicitàries que fa i normalment hi ha un equip que hi treballa per a mantenir-la i posar-la al dia.

La reputació és un concepte diferent, ja sigui en línia o en el pla físic. La reputació es construeix de forma col·lectiva a partir de les relacions empresa-client, projecte-usuari, comunitat-membre. És important tenir en compte que la reputació, des d’un punt de vista antropològic, és una construcció social. La reputació és sinònim de prestigi, de fiabilitat, de confiança, i és definida i redefinida constantment d’acord als individus que contribueixen a mantenir-la: des del propi autor de la marca personal fins al més recent participant que opina o dóna exemples (favorables o desfavorables) respecte de la autenticitat i credibilitat de la informació que comparteix i dels productes o serveis que ofereix.

Internet és un mitjà que juga un paper molt important en el concepte de reputació o marca personal. La marca personal és la reputació que es va construint; és l’empremta de les nostres accions transmeses per l’opinió dels altres. En el cas d’Internet aquesta és anomenada reputació en línia. Tradicionalment, la publicitat sobre les qualitats d’una determinada persona solien donar-se a conèixer a partir dels familiars i amics més propers fent ús del boca a boca. Avui en dia Internet és un mitjà que permet construir la reputació personal a gran escala. Un dels pilars bàsics és per mitjà de la compartició d’informació que crea valor per a altres persones a través de la xarxa. La creació de valor a partir de la compartició d’informació i coneixement és un dels pilars fonamentals per a construir la reputació en línia. Paradoxalment, segles enrere l’accés a la informació amb valor era un aspecte reservat a les classes més privilegiades i sinònim de poder, ja que accedir a una determinada informació implicava accedir a un determinat coneixement que et posava en una situació d’avantatge davant la resta de persones. A Internet aquest fet es gira, és a dir, quant més informació de valor comparteixis per ajudar a crear coneixement, més creixerà la teva marca personal, el teu prestigi i la teva reputació. Aquest fet és el que jo personalment anomeno la democratització de la informació i del coneixement, i es fonamenta en la creença que les comunitats de persones funcionen molt millor si hi ha un accés lliure a la informació de valor per tal que aquesta pugui ser transformada en coneixement útil d’acord al context d’ús en que aquest es construeix.

Espero que hagi pogut contribuir a aclarir, de forma molt sintetitzada, la diferència entre marca i reputació en línia/marca personal. Tampoc vull desaprofitar l’ocasió per a desitjar a tothom molt bones festes de Nadal i molt bona entrada d’any al 2014.

Merry Christmas.

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: